Zimné problémy s naftou: Ako sa im vyhnúť?

10.01.2017

Naštartovať motor v zime, zvlášť ak mrzne, je oveľa náročnejšie než pri letných teplotách. Výrazne väčšie riziko pritom hrozí vodičom automobilov so vznetovými (naftovými) motormi. Škrt cez rozpočet im môžu narobiť komplikácie s palivom, resp. s palivovým systémom. Stopercentne istí si navyše nemôžu byť ani majitelia úplne nových vozidiel.

Motorová nafta je zmes ťažšie odpariteľných uhľovodíkov, ktorých teplota varu začína asi na úrovni 260 oC. Jednou z jej zložiek sú parafíny a práve tie sú zdrojom spomínaných problémov. Už pri teplotách mierne nad nulou totiž začínajú vytvárať jemné kryštáliky, ktoré môžu zhoršiť prietok cez palivový filter, alebo ho dokonca úplne upchať. Niektorí vodiči to mylne považujú za jeho zamrznutie. Nafta však pri bežne dosahovaných teplotách vzduchu nezamŕza.

Odolnosť nafty voči nižším teplotám charakterizuje normovaný parameter nazývaný filtrovateľnosť. Zimná nafta, predávaná od 16. októbra do konca februára, zaručuje prevádzku motora aspoň do – 20 oC. Okrem nej sa vyrába aj nafta označovaná ako arktická, použiteľná až do – 30 oC. Býva však dostupná iba podľa potreby, zväčša v horských oblastiach. Na viacerých čerpacích staniciach však bežne natankujete tzv. prémiovú naftu, ktorá zvládne aj teploty okolo – 40 oC.

V termíne od 15. apríla do 30. septembra distribuujú rafinérie letnú naftu, ktorá má medzu filtrovateľnosti len 0 oC. Posledným typom je prechodná nafta, ktorá je na trhu od 1. októbra do 15. novembra a tiež od 1. marca do 14. apríla. Podľa predpisov musí umožňovať spoľahlivú prevádzku motora pri teplotách najmenej –10 oC.

Zábudlivosť sa nevypláca

Dátumy kedy sa mení typ nafty stanovuje zákon, takže vodiči sa na ne môžu spoľahnúť. Problémy však nastanú, ak nejaké auto jazdí menej a do chladného obdobia mu ostane v nádrží prechodná, či dokonca letná nafta. Najrýchlejším riešením ako sa vyhnúť komplikáciám, samozrejme ak ešte filter nie je upchatý, je natankovať doplna čerstvé palivo, ktoré sa počas jazdy postupne zmieša s pôvodným.

Okrem toho je na trhu dostupných viacero prípravkov (aditív), ktoré zlepšujú tekutosť nafty pri nízkych teplotách. Niektoré automobilky ich však neodporúčajú, preto je lepšie spoliehať sa na ne až v úplne poslednom kole. V prípade použitia je potrebné opatrné dávkovanie podľa predpisu výrobcu, keďže väčšinou majú vplyv aj na ďalšie parametre paliva. Predávkovanie by preto mohlo viesť k poškodeniu motora.

Štartovacie káble by mali patriť do zimnej výbavy každého automobilu. Ich použitie je celkom jednoduché, pri zanedbaní pravidiel však hrozí nebezpečenstvo výbuchu. Pozrite sa, ako ich správne zapojiť.

Dlhé roky bolo osvedčeným receptom na zlepšenie nízkoteplotných vlastností nafty primiešať do nej isté množstvo benzínu. Moderné motory s vysokotlakovými vstrekovacími systémami a nafta s minimálnym obsahom síry a fosforu však túto metódu absolútne vylučujú. Výrazne totiž klesajú jej mazacie schopnosti, čo by viedlo k poškodeniu, alebo k zničeniu najviac zaťažených komponentov vstrekovania.

Druhým možným problémom je voda v palivovom potrubí. Do systému sa obvykle dostáva počas tankovania formou vzdušnej vlhkosti, ktorá následne v nádrži skondenzuje. Preto je výhodné tankovať podľa možnosti čo možno najviac paliva. Až donedávna mávali palivové filtre vznetových motorov odkalovač vody, ktorý bolo možné čas od času vypustiť. V súčasnosti sa už ale používa stále menej.

Ak sa už filter, resp. iná časť systému upchá, jediným riešením je dopraviť auto do tepla, napríklad do vykurovanej garáže, a počkať, kým sa parafínové vločky opäť rozpustia. Lokálne nahrievanie filtra, alebo potrubia nemá žiaden zmysel, počas jazdy by sa situácia opäť zopakovala, keďže ich vtedy ochladzuje prúdiaci vzduch.

Technický stav rozhoduje

Tou najzákladnejšou požiadavkou na spoľahlivý štart vznetového motora pri nízkych teplotách je však jeho stopercentný technický stav, čo v plnej miere platí aj na príslušenstvo. Ešte pred zimou je preto vhodné nechať si preveriť stav akumulátora, palivového filtra, žeraviacich sviečok a v prípade automobilov s vyšším počtom kilometrov aj vstrekovacieho systému.

Vážny problém pri nízkych teplotách majú tiež motory s výraznejšie opotrebovanou piestovou skupinou. Práve v týchto podmienkach sa jej stav prejaví najviac. Pri studenom štarte, s nízkymi otáčkami, totiž počas kompresie väčšmi uniká tlak okolo piestnych krúžkov, v dôsledku čoho je nemožné dosiahnuť vo valci teplotu, potrebnú na vznietenie paliva. Jediným riešením je v takom prípade oprava motora. Alebo počkať kým sa oteplí...

2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi