Zapaľovacie sviečky Denso: správna voľba pre vaše vozidlo

29.05.2022

Blog image

Aby sa zachoval maximálny výkon a aby sa zabránilo negatívnym účinkom počas zapaľovania a spaľovania paliva v motore, musia mať zapaľovacie sviečky určitú mieru bezpečnosti, aby mohli fungovať v rôznych extrémnych prevádzkových podmienkach.

Čo znamenajú extrémne podmienky?

Zapaľovacie sviečky musia byť schopné odolávať neustálemu kolísaniu teploty. Pri spaľovaní zmesi vzduch-palivo sa povrch zapaľovacej sviečky zahreje až na 3000 °C. Potom sa počas nasávacieho zdvihu zapaľovacia sviečka rýchlo ochladí nízkoteplotnou vstupnou náplňou. Tento proces okamžitého ohrevu a chladenia sa opakuje v každom cykle, keď motor beží. Zapaľovacia sviečka musí mať zároveň možnosť ochladiť, to znamená odobrať dostatok tepla, aby sa nestala zdrojom žeravého vznietenia.

Zapaľovacie sviečky musia byť schopné odolať silným poklesom tlaku. Pri sacom zdvihu nedosahuje tlak ani 1 atmosféru a pri silovom zdvihu presahuje 50 atmosfér. Preto musia mať zapaľovacie sviečky mechanickú pevnosť, ktorá je potrebná pre takéto vysoké tlaky.

Okrem toho musia byť navrhnuté a vyrobené tak, aby sa neporušila tesnosť medzi telom sviečky a jej izolátorom, čo je mimoriadne dôležité v podmienkach neustálej zmeny teploty a tlaku.

Zapaľovacie sviečky musia viesť vysokonapäťový elektrický prúd (až 10–30 kV) z kontaktnej svorky k elektródam bez úniku energie, čo vedie k zlyhaniu zapaľovania. Zároveň, aby sa predišlo poruchám okolitých snímačov, musí byť potlačené rádiové rušenie generované napäťovými a prúdovými rázmi.

Okrem toho, aby sa minimalizovalo opotrebovanie elektród v náročných prevádzkových podmienkach, zapaľovacie sviečky musia byť vysoko odolné voči opotrebovaniu - na tento účel sú elektródy niektorých zapaľovacích sviečok vyrobené z drahých kovov. Taktiež je potrebné zabezpečiť minimálnu tvorbu uhlíka na elektródach a možnosť samočistenia sviečok od usadenín uhlíka. Je teda žiaduce, aby teplota zapaľovacej sviečky rapídne stúpala aj pri chode motora v nízkych otáčkach a aby sa izolátor zahrial na samočistiacu teplotu (asi 500 °C).

Vplyv materiálov, z ktorých je zapaľovacia sviečka vyrobená, na jej výkon v extrémnych prevádzkových podmienkach

DENSO vyrába mnoho rôznych zapaľovacích sviečok s použitím jedinečných materiálov, ktoré priamo ovplyvňujú ich odolnosť a výkon v najdrsnejších prostrediach.

Straight Fit (Direct Fit)
Poprední výrobcovia automobilov si vyberajú zapaľovacie sviečky DENSO Direct Fit pre ich spoľahlivosť a výkon – inštalujú sa na prémiové aj bežné modely. Tieto zapaľovacie sviečky sú vyrobené z niklu, platiny, irídia pomocou technológie Super Ignition Plug (SIP).

Nikel
Väčšina niklových zapaľovacích sviečok DENSO je vybavená elektródou s U-drážkou pre lepšiu účinnosť zapaľovania. Okrem toho DENSO ponúka najkomplexnejší sortiment zapaľovacích sviečok, aký je k dispozícii.

Platina
Keď sa znižovanie emisií stalo prioritou mnohých výrobcov automobilov, bolo potrebné nahradiť niklové zapaľovacie sviečky s viacerými uzemňovacími elektródami zapaľovacími sviečkami so zlepšeným výkonom (t. j. dlhšou životnosťou) pomocou platinovej strednej elektródy a uzemňovacej elektródy s platinovým hrotom. Platina sa často používa na výrobu uzemňovacích elektród moderných zapaľovacích sviečok, pretože má vynikajúcu odolnosť proti korózii.

Iridium
Iridium, jeden z patentovaných materiálov DENSO, umožňuje výrobu stredových elektród s veľmi malým priemerom. Výsledkom je zlepšený výkon. A keďže životnosť irídiovej zapaľovacej sviečky je porovnateľná so životnosťou automobilu, náklady na údržbu sa znižujú.

Technológia Super Ignition Plug (SIP)
V súčasnosti je to najlepšia dostupná technológia na výrobu zapaľovacích sviečok. S najtenšou stredovou elektródou poskytujú zapaľovacie sviečky DENSO Super Ignition najlepší výkon aj v tých najnáročnejších aplikáciách a vydržia dlhšie.

Technológia Twin Tip
Zatiaľ čo zapaľovacie sviečky s elektródami s menším priemerom ponúkajú lepší výkon, jednoduché zmenšenie elektródy má za následok kratšiu životnosť zapaľovacej sviečky. Preto DENSO vyvinulo dva typy zapaľovacích sviečok s elektródami menšieho priemeru, ale s unikátnymi materiálmi, ktoré tomuto efektu bránia. Ide o zapaľovacie sviečky Twin Tip (TT).

Nikel TT
zapaľovacie sviečky Patentované Nikel TT zapaľovacie sviečky DENSO používajú jedinečnú zliatinu obsahujúcu nikel, kremík, ytrium a titán (Ni-Si-Y-Ti). Kompozit má vlastnosti podobné niklu, ale je o 80 % odolnejší voči oxidácii a o 40 % odolnejší voči opotrebovaniu iskrou. To umožňuje dosiahnuť rovnakú odolnosť pre tenké elektródy s priemerom 1,5 mm ako pre štandardné niklové elektródy s priemerom 2,5 mm.

Zapaľovacie sviečky Iridium TT
Pre výrobcov automobilov, ktorí hľadajú lepší výkon a dlhšiu životnosť, sú zapaľovacie sviečky Iridium tou najlepšou voľbou. Nové zapaľovacie sviečky DENSO Iridium TT kombinujú technológiu Twin Tip s patentovanou 0,4 mm irídiovou stredovou elektródou a 0,7 mm platinovou ihlovou uzemňovacou elektródou. Toto sú najlepšie zapaľovacie sviečky dostupné na trhu. Majú dlhú životnosť a ich použitie pomáha znižovať emisie škodlivých látok a znižovať spotrebu paliva.

Zapaľovacie sviečky Iridium Power
Zapaľovacie sviečky Iridium Power obsahujú ultratenkú irídiovú stredovú elektródu s priemerom 0,4 mm a ponúkajú lepší výkon v porovnaní s takmer akoukoľvek inou zapaľovacou sviečkou na trhu. Sú schopné efektívne pracovať vo výkonných motoroch pri vysokých rýchlostiach, ako sú motory motocyklov, vyladených áut, snežných skútrov a vodných skútrov.

Zapaľovacie sviečky Iridium Racing
Zapaľovacie sviečky Iridium Racing majú ultra jemnú 0,4 mm irídiovú stredovú elektródu a 0,8 mm platinovú uzemňovaciu elektródu. Ich spoľahlivosti, odolnosti a výkonu veria majitelia áut a pretekárske tímy. Silikónom potiahnuté izolátory sú vodoodpudivé, aby sa zabránilo negatívnym vplyvom vlhkosti a karbónových usadenín, a skosenie na konci puzdra zabraňuje tvorbe karbónových usadenín.

2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi