Niečo o aditívach

10.01.2017

  

Aditíva výrobné
 
Výrobné aditíva sú do palivovej zmesi pridávané už počas výroby. Výrobcovia sa tak snažia palivu zabezpečiť také parametre, ktoré bude spĺňať potrebné technické normy, bez ktorých by nebolo možné palivo predávať v súlade so zákonom. Vzhľadom k tomu, že výrobná aditivácia paliva si vyžaduje zo strany výrobcu ďalšie náklady, možno túto aditivaciu považovať za dostatočnú iba z hľadiska zákonných predpisov, nie z hľadiska jazdných vlastností.
Plnohodnotnú úpravu paliva si musia vodiči zabezpečiť sami pomocou poprodukčnú aditív. To sa týka vozidiel s pohonom na plyn LPG / CNG, benzín aj naftu. Podobná je situácia aj u aditív určených do motorového oleja. Trh s aditívami všeobecne využíva iba malé percento vodičov. Čo je však dôsledkom zlej informovanosti vodičov, nie preto, že by potreba povýrobnej aditivácie bola zbytočná alebo neúčelná.
 
Aditíva povýrobné (komerčné)
 
Poprodukčné prímesi sú niekedy označované aj ako komerčné aditíva, čo je zbytočne mätúce. Členenie na komerčné a nekomerčné budí zdanie, ako by výrobcovia pridávali aditívne zložky počas výroby do spotrebných hmôt z nejakých nekomerčných dôvodov. To je samozrejme nezmysel. V skutočnosti sú všetky aditíva v nejakom zmysle komerčné.
Záleží na vodičovi, aké povýrobné aditíva si vyberie, pretože na trhu je aditív pre benzínové, dieselové aj plynové vozidlá značné množstvo. Je teda potrebné sa dobre informovať na kvalitné aditíva. Poprodukčné aditíva sa predávajú priamo v automobilových servisoch a začínajú sa objavovať aj u lepšie zásobených čerpacích staníc. Samozrejme je možné zakúpiť aj u autorizovaných predajcov alebo výrobcov.
 
Zmysel používania poprodukčných motorových aditív
 
Odlišný proces činnosti zážihového a vznetového motora vyžaduje odlišné aditíva. Niektoré motorové aditíva, ktoré sa tvária, že fungujú v zážihovom aj vznetových motoroch sa rozhodne neodporúča používať. Účelom motorových aditív je ochrana motora pred nadmerným alebo predčasným opotrebovaním. Pri zvolení vhodného výrobku má teda motorista aj cez výdavok do aditíva celkovo nižšie náklady na prevádzku (cena za palivo + efektivita jazdy). Vozidlo s vyváženým chodom motora je samozrejme tiež ekologickejšie.
V prípade zážihových motorov (benzínové motory a motory na plyn LPG / CNG) by kvalitné aditíva mali obsahovať zvyšovač oktánového čísla, detergenty, inhibítory korózie, antioxidanty, mazivostné prísady, aditíva proti tzv zatĺkaniu ventilových sediel, deaktivátory kovov, prípadne aj niektoré ďalšie prímesy . Jedným zo základných požiadaviek u LPG, CNG a benzínových aditív by mala byť premazávacia schopnosť, ktorú plyn a benzín postrádajú v dôsledku chýbajúceho olova. [1] Laicky povedané je potrebné LPG, CNG aj benzín umelo domazávať, aby sa motor vozidla zbytočne nenamáhal alebo nezadrel . [2]
Aditíva pre vznetové motory (dieselové motory na naftu) by maly obsahovať zvyšovač cetánového čísla, mazivostné prísady, detergenty, inhibítory korózie, prísady pre zlepšenie nízkoteplotných vlastností, deaktivátory kovov, protipenivostné prísady, antioxidanty, antistatické prísady a ďalšie.
 
Kvalita rôznych aditív
 
V posledných rokoch sa s rastom záujmu o motorové aditíva začali objavovať celé rady výrobkov s niekedy veľmi pochybnej kvality. Spotrebitelia sú preto povzbudzovaní k dobrému výberu. Kvalitné aditíva sú zdokladované odbornými či spotrebiteľskými testami, skúsenosťami používateľov, prípadne aj odbornými cenami. Dôležitá je aj história výrobcu. Medzi najvyhladávanejšie aditívum sa už niekoľko rokov radí aditívum od firmy Texaco resp. Delphi s názvom Delphi Diesel + 
2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi