Filter pevných častíc DPF(FAP)

10.01.2017

  

Mikročastice pri naftových motoroch začali ekologom značne vadiť  a preto vznikli filtre pevných častíc . Zariadenie schované pod skratkou DPF (Diesel Particulate Filter ) alebo FAP ( Filtre A Particules ) síce na oko pomáha prírode , ale v reále sťažuje životy mnohých motoristov .
 
 
 
 
Čo je filter pevných častíc ?
 
 
Filter pevných častíc ( DPF alebo FAP ) pozostáva z kovového plášťa , v ktorom je keramické teleso so štruktúrou včelieho úľa z karbidu kremíka s presadenými kanálikmi tvoriacimi sito , cez ktoré plyny prejdú , ale častice nie . Zanášaniu a následnému upchatiu filtra bráni jeho tak zvaná regenerácia , čo je stav , kedy dochádza k premene častíc na oxid uhličitý . Regenerácia filtra nastáva pri teplotách od 350 ° C vyššie a líši sa v závislosti od typu filtra pevných častíc . Ale o tom až neskôr .
 
Čo sú to pevné častice ?
 
Všetko to začalo zameraním sa na pevné častice vznikajúce pri spaľovaní nafty . Tieto mikročastice ( známe tiež ako sadze alebo Particulate Matter ) pozostávajú z mixu uhlíkov veľkosti zhruba piatich stotín mikrometra , na ktoré sa ďalej nabaľujú uhľovodíky , oxidy , sulfidy a voda . Pretože je taká častica plná " dobrôt " , je karcinogénna a navyše stále dosť malá na to, aby sa dýchaním dostala až hlboko do pľúc . To ju robí extrémne nebezpečnú a podľa mnohých štúdií tiež zodpovednú za rakovinu pľúc . Pevné častice klasický katalyzátor nezachytí , avšak filter pevných častíc je schopný viac ako 95 % zachytiť . Podľa meraní výrobcov sa má vec tak , že zatiaľ čo auto s filtrom pevných častíc za 80.000 km vypustí z koncovky výfuku do 100 gramov sadzí , auto bez neho uvoľní do ovzdušia cca 3.000 gramov . Naftový motor v takom prípade dosahuje jednoduchšie splnenie požadovaných emisných noriem . Samotné množstvo pevných častíc sa však odvíja predovšetkým od veľkosti motora , jeho výkonu , prípravy zmesi , kvality spaľovania a samozrejme kvality nafty .
 
 
Filter pevných častíc s aditívom
 
 
Filtre pevných častíc s aditívom sa vyznačujú prídavnou nádržkou , z ktorej je počítačom dávkované množstvo vstrekované buď do palivovej nádrže po každom dotankovanie alebo do výfukového systému podľa potreby . Štandardne nádržka vydrží na ubehnutí 20.000 až 120.000 km a o jej stave informuje vodiča palubný počítač . Či už tak alebo onak , úlohou aditíva je zvýšiť oxidáciu pevných častíc znížením teploty ich horenia asi o 100 ° C , a to prospieva regenerácii filtra .
 
 
Filter pevných častíc bez aditíva
 
 
Oproti tomu filtre pevných častíc bez aditíva pracujú v dvoch režimoch . Prvým z nich je pasívna regenerácia , počas ktorej dochádza pri teplotách 350-500 ° C k tzv. katalytickým spaľovaním k premene pevných častíc v CO2 . Druhým režimom je aktívna regenerácia , ku ktorej dochádza približne každých 1.000 km , kedy dôjde krátkodobo k zvýšenej teplote výfukových plynov pomocou " prístreku " paliva a následnému zapáleniu vo filtri pevných častíc , čím sa spália zachytené častice .
 
 
Cena a životnosť filtra pevných častíc
 
 
 
 
Zatiaľ čo samotné doplnenie potrebného aditíva zaberie v servise asi hodinu práce a vyjde v priemere na €150,- , s cenou samotných filtrov pevných častíc už je to horšie . Sumy sa pohybujú v širokom spektre od 500 až do 4000 tisíc EUR . Jediným šťastím je , že náplň aditíva vystačí na ubehnutie 20 až 120 tisíc km a teleso filtra pevných častíc má podľa doterajších skúseností životnosť rádovo 150 až 250 tisíc kilometrov . Každopádne  výmena vyjde majiteľa dosť draho a asi netreba zdôrazňovať , že predávajúci sa ojazdeného auta chce zbaviť skôr , než bude musieť tento nákladný problém riešiť .
 
 
Odstránenie filtra pevných častíc
 
 
Na začiatku všetkého väčšinou stojí rozsvietenie oranžového piktogramu na palubnej doske alebo objavenie hlášok DPF , FAP , Anti - Pollution Systém Fault , Emisie v palubnom počítači Medzi laickou verejnosťou aj odborníkmi sa na tému odstraňovanie filtrov DPF / FAP vedú veľké diskusie a panujú hlboké spory . Zatiaľ čo jedna strana odporúča filter pevných častíc ponechať na svojom mieste a nemeniť ho , sú to predovšetkým sami majitelia vozidiel , ktorí odmietajú platiť horibilné sumy za výmenu . Preto hľadajú alternatívu , ktoré sú vlastne dve : obídenia filtra pevných častíc , alebo kompletné odstránenie a náhrada tzv emulátorom . Ako už vás iste napadlo , prvá možnosť sama o sebe problém nijako nerieši . Aj keby riadiaca jednotka o filtri nevedela , bude sa priechodnosť splodín stále zhoršovať , tzn . že auto pôjde čím ďalej horšie . Filter preto musí preč a jednotka musí byť " ochudobnená " správnymi impulzy zo senzorov diferenčných tlakov ( a teplotných čidiel ) , aby hodnotila všetko v najlepšom poriadku . Keď sa zásah vykoná profesionálne , odpadnú všetky starosti a navyše odstránenie filtra pevných častíc ( zväčša garantované aspoň dvojročnou zárukou ) neznamená ani zhoršenie emisií na STK . To všetko za oveľa príjemnejšie náklady medzi 200 až 500 € . Nanešťastie tento prístup vidia predajcovia s výrobcami len veľmi neradi a jeho aplikácii dôrazne neodporúčajú.
 
 
História FAP
 
 
Filter pevných častíc pod označením FAP začal ako prvý používať PSA ( Peugeot / Citroen ) . Pôvodný filter pevných častíc pozostával z kremičitej zlúčeniny pripomínajúce plást . Jej zanesenie strážilo čidlo tlaku za filtrom , ktoré spúšťalo regeneráciu . Aj napriek tomu ale dochádzalo k znehodnocovaniu filtrov a tak filtre vyžadovali výmenu . Vďaka neustálemu vývoju sa darí výrobcom interval výmeny filtra odsúvať na vyšší počet najazdených kilometrov .
 
 
Zaujímavosti o DPF
 
 
Filter pevných častíc nemožno použiť u vozidiel spaľujúcich bionaftu , kvôli vyššej reakčnej teplote bionafty , ktorá by mohla zapríčiniť neúplnú regeneráciu .
Filtra pevných častíc rovnako ako katalyzátora nesvedčí jazda na krátke vzdialenosti ako aj časté pomalej jazdy po meste .
V porovnaní s benzínovým motorom produkuje diesel až 200 × viac pevných častíc .
Nie je na škodu čas od času motor poriadne prevetrať. Spotreba sa síce možno zvýši , ale prospeje to motoru a predovšetkým potom samotnému filtru pevných častíc , ktorý sa dostatočne zregeneruje .
 
 
Klady filtra pevných častíc
splnenie prísnejších emisných noriem
 
 
Zápory filtra pevných častíc
 
 
znižuje výkon
zvyšuje spotrebu
potrebuje údržbu a následne kompletnú výmenu
2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi