Čo je to Cetánové číslo

10.01.2017

Čo je to Cetánové číslo

 
 
 
Cetánové číslo udáva kvalitu motorovej nafty z hľadiska jej vznetovej charakteristiky , teda ochoty nafty po vstreknutí do spaľovacieho priestoru sa vznietiť . Možno povedať , že cetánové číslo je jediný z parametrov nafty, ktorý vodič pocíti už počas jazdy . Čím vyššie je Cetánové číslo , tým lepšie motor funguje .
 
 
Požiadavka na dobrú popudlivosť vstrekovaného paliva plynie z princípu práce vznetového motora . Pre správny chod vznetového motora je charakteristický tzv. prieťah vznietenia . Prieťah vznietenia je doba , ktorá uplynie medzi vstrekom paliva do spaľovacieho priestoru a okamihom vznietenia . Aby bola táto doba primeraná , záleží nielen na chemickom zložení a destilačných vlastnostiach paliva , ale aj na konštrukcii vstrekovacieho zariadenia a prevedenie spaľovacieho priestoru . Z hľadiska vlastností paliva je vyjadrená cetánovým číslom ( CČ alebo CN ) . Motor spaľujúci palivo s vyšším cetánovým číslom lepšie štartuje , má lepší výkon , tichší a hladší chod a tiež výfukové plyny majú lepšie emisné zloženie . Motor spaľujúci kvalitnejšiu naftu má aj nižšiu spotrebu .
 
 
 
Malé cetánové číslo spôsobí , že oneskorenie vznietenia je dlhé a v okamihu vznietenia je v spaľovacom priestore rozprášené a čiastočne aj odparené veľké množstvo paliva . To spôsobí , že sa súčasne vznieti veľké množstvo paliva , čo zapríčiní príliš rýchly nárast tlaku v spaľovacom priestore motora . To má za následok príliš " tvrdý chod " motora a jeho hlučnosť .
 
 
Veľké cetánové číslo naopak spôsobí , že oneskorenie vznietenia je krátke a palivo začína horieť veľmi blízko pri vstrekovacíchj tryskách . To vedie k tomu , že palivo je nedostatočne premiešané so vzduchom, dochádza k nedokonalému horeniu a vzniku sadzí . Nebezpečná je aj blízkosť plameňa u trysky , ktorá často vedie k jej zapečeniu , tj vzniku karbónových usadenín upchávajúcich výstrekové otvorčeky trysky , prípadne zadreniu ihly dýzy .
 
 
 
 
 
Väčšina motorových náft používaných vo svete pre pohon piestových spaľovacích motorov má cetánové číslo 50 ± 5. Slovenská a európska norma vyžaduje cetánové číslo min . 51 , čo je spodná hranica z hľadiska ekológie i potrieb moderných motorov . Na trhu sa vyskytuje väčšinou nafta s číslom v rozsahu 51 až 55 , špičkové nafty sa v súčasnosti pohybujú s cetánovým číslom v rozmedzí 58 až 65 jednotiek .
 
 
Stanovenie veľkosti cetánového čísla
Spôsoby stanovenia cetánového čísla predpisujú technické normy STN EN ISO 5165 (1998) a ASTM D 613. Meranie sa uskutočňuje na špeciálnych meracích vznetových motoroch , u ktorých sa porovnáva konkrétne vzorka paliva s referenčnou vzorkou a sleduje sa , či priebeh vznietenia je v oboch prípadoch pri zmenách kompresného pomeru rovnaký .
 
 
 
Na stanovenie veľkosti cetánového čísla sa používa rovnaký jednovalcový motor , ako pre stanovenie veľkosti oktánového čísla . Tak ako v prípade určovania oktánového čísla , je aj cetánové číslo určené objemovým podielom dvoch látok . Cetánu (n - hexadekánu - cetánové číslo 100 charakterizujúce veľmi krátky časový limit vznietenia ) a 1 - metylnaftalénu ( cetánové číslo 0 charakterizujúce veľmi dlhú oneskorenie vznietenia ) .
 
 
Výrobcovia vznetových motorov u svojich modelov vždy predpisujú minimálne hodnoty cetanových čísel pohonných látok , ktoré sú pre nich potrebné . U najmodernejších motorov sa požadované hodnoty pohybujú medzi 50 až 60. V budúcnosti sa však budú tieto hodnoty postupne zvyšovať , najmä s ohľadom na výšku emisií , hoci ďalším zvyšovaním CČ sa už výkony motora príliš nezvyšujú . Niektorí odborníci preto neodporúčajú ďalšie prenikavé zvyšovanie CČ .
 
 
Motorová nafta neobsahuje príliš veľké množstvo cetánu, ten je výlučne užívaný iba v porovnávacích zmesiach . Cetánové číslo možno podobne ako oktánové číslo u benzínu zvyšovať prídavkom špeciálnych prísad , napr použitím aditív do nafty . Z praktického hladiska máme najlepšie skúsenosti z aditívom od amerického výrobcu Texaco resp. Delphi a ich produkt Delphi Diesel +
 
 
Hodnoty cetánového čísla pohonných látok majú významný vplyv na znečisťovanie prírodného prostredia , preto sú jeho minimálne hodnoty predpisované právnymi predpismi . V súčasnej dobe platná legislatíva povoľuje na území štátov EÚ používanie motorovej nafty pre vznetové motory , ktorá má minimálnu hodnotu cetánového čísla 51,0 . To vyplýva zo Smernice Európskeho parlamentu a Rady č 98/70/ES z 13. októbra 1998 o kvalite benzínu a motorovej nafty .
2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi