Čo je EGR / AGR ventil ?

10.01.2017

 

Technológia EGR (anglicky: Exhaust Gas Recirculation) recirkulácia spalín, je jedna z dvoch technológií, ktoré umožňujú znížiť emisie výfukových plynov vznetových motorov na úroveň noriem Euro 4. Princípom je, že časť výfukových plynov prechádza výmenníkom tepla (chladičom, tzv vonkajšej recirkulácie) a je nasávaná späť do motora, kde sa zúčastňuje procesu spaľovania. Týmto sa obmedzuje vznik ďalšieho NOx - v nasávanom vzduchu je menší podiel kyslíka, výsledkom sú nižšie teploty v priebehu spaľovania a tým aj nižšej produkcie oxidov dusíka až o 60%, vznikajúcich predovšetkým za vysokých teplôt. Spätného nasatia spalín do valca je možné dosiahnuť aj vhodným časovaním rozvodu - tento proces je nazývaný vnútorná recirkulácia, v dôsledku absencie schladenia spalín je ale účinok nižší.
 
Tento postup vedie síce k redukcii obsahu NOx, ale ide o proces protichodný pre ďalšiu legislatívou obmedzovanú škodlivinu - pevné častice, ktorých množstvo týmto naopak vzrastá. Preto sú výfukové plyny často následne pre splnenie limitu ošetrované vo filtri pevných častíc DPF, kde sú častice zachytávané, za vhodných podmienok priebežne spaľované, poprípade je po dosiahnutí medzného odporu filtra riadiacou elektronikou spustený proces tzv. aktívnej regenerácie, kedy je filter vypálený pomocou zvýšenej teploty, alebo do výfukového potrubia špeciálne vstrekovanej dávky paliva pre zabezpečenie potrebnej teploty na stenách filtra pre spálenie zachytených častíc alebo sú filtre regenerované mimo vzidla.
 
Dôležité je tiež vedieť, že spätné vedenie výfukových plynov pracuje len v určitom prevádzkovom režime motora. Spätné vedenie výfukových plynov (EGR ventil je otvorený) sa využíva len pokiaľ je motor zahriaty na prevádzkovú teplotu, pracuje v režime čiastočného zaťaženia, resp.  λ = 1 (stechionometrický pomer 14,7 g vzduchu ku 1 g paliva) pre benzínové motory. Recirkulácia sa vypína (EGR je uzavretý) vždy, keď sa spaľuje bohatá zmes,  t.j. v prípade, akcelerácie, plného zaťaženia, alebo v režime štartovania a zohrievania na prevádzkovú teplotu. Pri spaľovaní bohatej zmesi totiž vzniká oveľa menej zlúčenín NOx, ako v režime čiastočného zaťaženia. EGR ventil je uzavretý aj pri chode naprázdno z dôvodu tichšej prevádzky motora. Recirkulácia – spätné vedenie výfukových plynov sa tak reguluje v závislosti na teplote, otáčkach a zaťaženia motora.
 
Nevýhodou je isté zníženie výkonu motora , v porovnaní s rovnakým motorom bez recirkulácie výfukových plynov . Ďalším faktorom , ktorý sa negatívne podieľa na výkone motora a jeho spotrebe je skutočnosť , že sa pevnými časticami zo spalín dosť zanáša sacie potrubie , kde táto vrstva môže byť u málo udržovaných vozidiel silná niekoľko milimetrov , takže významne obmedzuje objem nasávaného vzduchu najmä pri vyšších otáčkach motora . Z týchto dôvodov si mnohí vodiči vyraďujú EGR pomocou záslepky .
2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi