Automatická prevodovka DSG

10.01.2017

Automatická prevodovka DSG

 
 
Automatická prevodovka DSG ( nemecky : DSG , Direktschaltgetriebe , anglicky : DSG , Direct Shift Gear ) je moderná automatická prevodovka , u ktorej je hydrodynamický menič krútiaceho momentu nahradený dvoma spojkami , takže dokáže radiť bez straty výkonu . Existuje rozdiel medzi staršou 6-stupňovou DSG a novšou 7-stupňovou DSG prevodovkou .
 
 
Nie je pravdou , že DSG6 má spotrebu zodpovedajúcu manuálnemu radeniu . U 6 stupňovej DSG je vždy spotreba vyššia ( ako u vznetových , tak i zážihových motorov ) - u bežných vozidiel strednej triedy sa uvádza zvýšenie spotreby o cca 1 liter .
 
 
 
Je to dané spojkami , ktoré sú chladené v olejovom kúpeli . Olej je síce účinný pre chladenie, avšak kladie odpor, ktorý je samozrejme stratou energie a to ide na úkor vyššej spotreby paliva . Čo sa týka prevodovky DSG7 ( sedemstupňovej DSG ) , tak tu je kombinovaná spotreba u benzínových motorov udávaná dokonca nižšia , ako u manuálnej prevodovky . U naftových motorov je spotreba uvádzaná takmer rovnaká , alebo len nepatrne vyššia .
Týchto výborných výsledkov čo do úspornosti paliva je dosiahnuté suchými spojkami , teda tieto prevodovky sú bez olejovej náplne .
 
Automobilka Audi začala v modelovom roku 2007 používať pre túto prevodovku označenie S tronic.
 
Konštrukcia
 
DSG sa skladá z dvoch čiastkových prevodoviek . Obe čiastkové prevodovky sú konštruované ako mechanické prevodovky a každej z nich patrí jedna viaclamelová spojka . Obe spojky pracujú v špeciálnom oleji pre automatické prevodovky DSG . Sú ovládané z mechatroniky a spínajú a rozopínajú podľa toho , aký rýchlostný stupeň má byť zaradený . Prvý z nich spína rýchlostné stupne 1. , 3. , 5. , ( 7. ) + spätný chod a druhá 2. , 4. a 6.
 
Vždy je činná iba jedna prevodovka . V druhej je už zaradený rýchlostný stupeň , ale jej spojka nie je zapnutá. Laicky povedané na príklade - automobil jazdí so zaradeným 3. rýchlostným stupňom (zaradený prvou prevodovkou ) a na druhej prevodovke je už pripravený 4. stupeň k zaradeniu až to bude potrebné .
 
 
 
Charakteristické znaky DSG
 
 6 prípadne  7 alebo 8 dopredných prevodových stupňov + spiatočka
 
mechatronika umiestnená v prevodovke
 
núdzový režim - v prípade poruchy je možné ísť na prvý, druhý alebo tretí rýchlostný stupeň ( vzhľadom k druhu závady )
 
nové modely prevodoviek so suchou dvojspojkou ( nižšie trenie - spotreba, menšia olejová nápln, ale aj nižšia životnosť ) , staršie ( cca pod 2008 ) s dvojspojkou v oleji ( nápln cca 9 litrov oleja )
2024    FIFOAUTOSHOP.SK - Eshop s autodielmi